Hoog-Dilbeek ligt in Schepdaal



De heuvelrug die het Denderbekken van het Zennebekken scheidt loopt dwars door Schepdaal, Itterbeek, Dilbeek en Groot-Bijgaarden.
In Schepdaal tussen de Kouterstraat en de Geraardsbergsestraat krijgen we
voor fusiegemeente Dilbeek het hoogste punt boven de zeespiegel (95 m) .


Stafkaart met hoogtelijn 95 m links in hoek tussen Kouterstraat en Geraardsbergsestraat.


Witte woning van architect Willy Cornelis als hoogste punt ongeveer.


Mooie vergezichten ...


Na inzoomen rechts de blinkende bollen van het Atomium.


In vogelvlucht 13 km naar het Atomium toe.

Onze voorouders wisten natuurlijk dat op die hoogte veel wind te vangen was.


De koutermolen tot 1906.




De dodelijke blikseminslag in de koutermolen betekende meteen zijn einde (krant van 27.05.1906).
Meer info over de koutermolen op www.dreepput.be ... de website van mijn klasgenoot Fons.

De hoge heuvelrug was ook aangewezen voor de verbinding Geraardsbergen/Brussel ...


De 'Geraardsbergse baan' op de kaart van 1691 ... klik voor de kaart in grote resolutie.
Oude Geraardsbergsebaan (oude verbinding Brussel-Geraardsbergen). 
Deze baan bestond reeds vr de komst van de Romeinen.
Zij komt, te Anderlecht over de Zenne, loopt door Dilbeek en Schepdaal, zwenkt voorbij de bunkerwoning van wijlen Maurits Roelants
 en de oude standplaats van de molen Tomberg te Lennik, kruist de 'Duivelsweg' of steenweg Bavai-Asse en klimt over Tenhelleken ('t Nelleken), naar O.-L.-Vrouw-Lombeek toe.
Voorbij dit dorp leidt de baan, langs de Dendervallei naar de Oudeberg van Geraardsbergen. Men ziet terecht in deze baan de oude schapenweg van de Nervirs, de oude kuddeweg van vr tweeduizend jaar. Die baan doet geen enkel dorp aan, wel enkele gehuchten (volgens tijdschrift van juni 1976 Gewestelijke kring oudheidkunde Zuid-Pajottenland).

De weg volgt in onze omgeving steeds de heuvelrug tussen het Dender- en Zennebekken (70-90 m). 

Bij de aanleg van de spoorweg Oostende-Brussel 1929-1933 werd de heuvelrug weggegraven. Het gemeentebestuur Schepdaal verzaakte
een brug te eisen om de 'Oude Geraardsbergsebaan' verder te kunnen gebruiken.

De Ninoofsesteenweg zou alle mobiliteit oplossen ...
Ondertussen weten we beter!
De Ninoofsesteenweg is een ongepaste en te gevaarlijke oplossing voor trage weggebruikers!


En willen we bouwen aan de NIEUWE TRAGE MOBILITEIT dan wordt 'DE BRUG' ...
een schitterend idee
(architect Chris Verhelst) om te verwezenlijken
als veilige, vlakke verbinding tussen de deelgemeenten.
Ook het eerherstel erfgoed 'Oude Geraardsbergsebaan' is meegenomen!






De impressieschets voor het bruggetje.

Bekijk ook de link hieronder over 'hoog' in ons dorp.

De uitkijktoren van gemeenteschool De Klimop
 



Websitebeheer
Raymond Berlanger