Fotoreeks 3



O
ud-schoolhoofd van onze gemeenteschool Jacques Van Lierde (1856-1926) was de vader van dokter Van Lierde.



Villa dokter Van Lierde (gebouwd in 1914/kadaster 1915) en nadien gemeentehuis Schepdaal.
Bij dokter Van Lierde kwam een stagiair om zich in te werken in de heelkunst.
Maar die stagiair had ook een oog voor de dochter Suzanne.
Drie keer raden wie die stagiair was ... juist! Albert Boeykens (nadien den doktoor van Schepdaal)
en ook nog enkele jaren burgemeester!
Link naar bouwkundig erfgoed

DEZE VILLA WORDT AFGEBROKEN!
Ons dorp verliest het oud-gemeentehuis en het gemeentepleintje met parkeermogelijkheid.
In de plaats komt waarschijnlijk een lange rij nieuwbouw met verdiepingen/handelshuis gelijkvloers ...
(verstedelijking/mogelijk verfransing) ... zonder enige verwijzing naar het verleden.
Met goede wil had het oud-gemeentehuis met een aangepaste restauratie een toffe handelszaak kunnen worden
en het gemeentepleintje met broodnodige parkeermogelijkheid blijven bestaan.
Standpunten/benaderingen van stedenbouw (Dilbeek/Leuven), inrichtende macht en mogelijke privébelangen zijn me niet bekend
en principieel volgens mij hier niet aan de orde.
DE ESSENTIE IS:
- volgens mij en vele anderen ... SCHEPDAAL VERLIEST ERFGOED!
- Waar/Wanneer en met wie is er geoordeeld/veroordeeld betreffende dit erfgoed?
- Zijn de nodige inspanningen hiervoor geleverd om dit erfgoed in stand te houden?
Naar onroerend erfgoed ...


Een machtige stoomlocomotief stormt Schepdaal binnen langs 'de zeventien bruggen' (540 m viaduct van spoorlijn 50A).
Op 1 mei 1933 werd het baanvak Brussel-Zuid - Denderleeuw geopend.
Op 27 februari 1954 was het baanvak Brussel - Gent geëlektrificeerd. Dus de foto waarschijnlijk van ± 1950.

Hieronder dan een foto op dezelfde plaats ruim zestig jaar later.

Van een bezoeker van onze schoolwebsite (Spinnoy Gustaaf uit Itterbeek) kreeg ik deze foto toegestuurd.

Staaf stuurde ook drie ferme foto’s van de aanleg van de spoorweg (vanaf 1929).



Foto bij de brug onder de Ninoofsesteenweg.
Vergelijk met foto hieronder … deksel op put en ‘bruggenhoofd’.
Mijn vader vertelde me dat er in de beginperiode nog heel wat problemen waren met de stabiliteit van de hellingen.
Er was dag en nacht een wachter om de toestand te bewaken zodat er geen gevaar was voor het treinverkeer.


Ninoofsesteenweg met brug over de spoorweg Brussel-Oostende. Zicht op het gehucht Plankenveld en nog verder Zierbeek.
Let op de twee rooksporen van de stoomlocomotieven op de brug.


Langgevelhoeve in het gehucht Goudveerdegem (1940) met 'Net van Bollekes' en kleindochter Maria (Galgestraat 47).
Op een rij achteraan: woonhuisdeur, staldeur, schuurpoort (op slot enkel met de grendel).
Uiterst rechts nog even een glimp van een lemen schuur.


Marktplein Schepdaal met spelende kinderen (±1935). Nog geen verharding.


Sint-Gertrudis-Pede in 1911 met de nieuwe kerk (1907). Woning rechts werd café Servranckx (nonkel van Urbanus). 


Vroeger kasteel Van Hoorde ... van Brifaut ... nu kasteel Levenslust (buitengewoon onderwijs).
Het vroegere kasteel kreeg links en rechts een vleugel aangebouwd.


Een oudere foto van de
Emile Eylenboschstraat (toen nog Wijngaardstraat). Nog geen elektriciteit in het dorp. Foto 1910/1920.
In het midden van de huizenrij een herberg. Later bij 'Sjalen Toep'. Ik liet me vertellen dat er af en toe een kaars zat in de kachel om 'het gevoel' te geven dat hij brandde.


Lemen huis in Sint-Gertrudis-Pede.